W dniu 18 października 2025 r. w naszym przedszkolu gościliśmy kadrę nauczycielską z Przedszkola nr 13 „Gniazdo Orląt” z Gniezna, która rozpoczęła odkrywanie koncepcji Planu Daltońskiego.
W trakcie wizyty studyjnej mieliśmy okazję podzielić się doświadczeniem, osobistymi refleksjami oraz przedstawić drogę certyfikacji naszego Przedszkola Samorządowego w Janowcu Wielkopolskim. Plan wizyty został podzielony na trzy etapy:
- Pierwszy etap: Pani Dyrektor przedstawiła proces przekształcania naszego przedszkola w placówkę daltońską.
- Drugi etap: Pani Ewelina omówiła „planowanie poniedziałkowe”, w którym aktywnie uczestniczyli nasi goście. Zapoznali się z procesem planowania oraz narzędziami, które wykorzystujemy do tego celu, takimi jak dni tygodnia, dyżury oraz tablica planowania. Goście zostali także zapoznani z ofertą zadań daltońskich, uwzględniającą poziomy trudności, dotyczących tematyki zdrowego odżywiania, a następnie zaplanowali ich realizację na tablicy.
- Trzeci etap: Nasi goście wzięli udział w zajęciach przygotowanych przez Panią Monikę – koordynatora wdrażania Planu Daltońskiego. Zajęcia były opracowane z wykorzystaniem pedagogiki freblowskiej, a nauczycielki realizowały różnorodne aktywności w czterech zespołach: plastyczną, językową, matematyczną oraz badawczą. Uczestnictwo w zajęciach umożliwiło nauczycielkom odkrycie koncepcji Planu Daltońskiego, w tym zasad samodzielności, odpowiedzialności, współpracy i refleksji.
Nauczyciele z Przedszkola nr 13 w Gnieźnie zadawali szereg pytań, starając się poznać „szczegółowy mechanizm” kryjący się za filarami Planu Daltońskiego.
Pani Sylwia, Olga i Aleksandra podzieliły się swoim bogatym doświadczeniem oraz kompetencjami, które zdobyły jako nauczyciele daltońscy. Pani Lucyna zaprezentowała gościom aranżację sal oraz aktywne kąciki zewnętrzne.
Współpraca w formie wymiany doświadczeń jest niezwykle cenna, dlatego rekomenduję ją wszystkim początkującym dyrektorom, którzy planują certyfikację swojej placówki. Czas poświęcony na rozmowę i dzielenie się wiedzą jest nieoceniony.
Uważam, iż dzielenie się wiedzą na temat Planu Daltońskiego powinno przybierać atrakcyjną formę, aby nie stało się jedynie kolejnym obowiązkiem czy tematem na radzie pedagogicznej, ale inspirującym doświadczeniem skłaniającym do działania.






























